onsdag den 30. januar 2013

Pearl trees

Perletræer. Kan man finde et smukkere navn for en bogmærketjeneste?
Pearltrees virker ligesom Diigo og andre web-bogmærke-tjenester. Alt hvad du gemmer, bliver gemt online som en perle på dit træ. Du grupperer dine hjemmesider, billeder og hvad du ellers gemmer, på samme måde, som du ville opbygge et mind map. På den måde vokser kronen på dit perletræ. Du kan lave flere perletræer og lade dem vokse ud fra  den fælles rod; din profil.

Det er en nem, visuelt smukkere og for nogle mere overskuelig måde at arrangere sine bogmærkede websteder. Jeg har kun fået op arbejdet et lille træ, som jeg kalder Web 2.0. Her vil jeg samle gode onlinetjenester. Pt ser mit træ sådan ud:

Alle dine gratis perler er offentlige. Det smarte i det er, at jeg kan finde andres perler, der matcher mine interesser. Ved at trykke på knappen "Related Pearltrees", dukker andre menneskers perletræer op. Jeg kan nu browse gennem deres perler, og "plukke" de af dem, jeg vil have. Når perlerne plukkes, forsvinder de ikke fra det oprindelige træ. De indsættes bare på dit eget. Det er en smart måde at få et hurtigt indblik i, hvad evt. andre undervisere har samlet af guldkorn. Her er de perletræer, der dukker op, når jeg søger efter relaterede:


Ved at klikke videre ind på dem, folder deres træ sig ud. Vælger jeg at klikke på perlen "Storytelling/Marking digital books" folder det træ sig ud:



Nogle træer har vokset sig ret store:


 Du kan dele dit træ direkte via Facebook, Twitter eller mail.

Man kommer i gang ved at installere Pearler, som er en lille udviddelse til din browser. Der findes også en gratis app til iPhone og iPad. Jeg er usikker på, om der er apps til Android- og Windowstelefoner, men tjek det ud.

1 kommentar:

  1. Det ser virkeligt lækkert ud. Jeg er ellers glad for diigo men det associative/mindmap-agtige i denne tjeneste virker absolut tiltalende.

    SvarSlet